Terminy sprawdzianu szóstoklasisty dla młodzieży:
– 5 kwietnia 2016 r. (wtorek)
część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00
część 2. – język obcy nowożytny – godz. 11:45
Sprawdzian się składa się z dwóch części. Obie części będą przeprowadzane w formie pisemnej.
CZĘŚĆ 1 – ZAWIERA ZADANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO I MATEMATYKI.
W niektórych zadaniach trzeba będzie wybrać jedną poprawną odpowiedź. W innych – samodzielnie ją sformułować, np. napisać wypracowanie albo zapisać rozwiązanie zadania z matematyki.
Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 80 minut.
CZĘŚĆ 2 – ZAWIERA ZADANIA Z JĘZYKA OBCEGO.
Będzie to język, którego uczeń uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. We wszystkich zadaniach trzeba będzie wybrać jedną poprawną odpowiedź.
Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 45 minut.
Do obu części sprawdzianu szóstoklasista przystąpi tego samego dnia. Pomiędzy częścią 1, a częścią 2 będzie krótka przerwa na odpoczynek.
RODZAJE ZADAŃ NA NOWYM SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY
W zadaniach zamkniętych uczeń – spośród kilku odpowiedzi – wskazuje jedną poprawną, np.
- spośród czterech możliwych sposobów dokończenia zdania – wybiera jeden
- spośród trzech zdań wybiera jedno prawdziwe albo fałszywe
- najpierw wybiera poprawną odpowiedź, a następnie jej uzasadnienie spośród podanych możliwości.
W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie tworzy rozwiązanie, np.
- odpowiada krótko na pytanie dotyczące wiersza
- pisze opowiadanie, list albo opowiadanie z dialogiem
- rozwiązuje zadanie matematyczne z treścią, zapisując cały tok rozumowania
PODSTAWOWE ZASADY PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU
- Każdy szóstoklasista musi przystąpić do sprawdzianu, aby ukończyć szkołę.
- Uczeń przystępuje do sprawdzianu w szkole, do której uczęszcza.
- Nauczyciele, wychowawca i dyrektor szkoły mają obowiązek przekazać uczniom i rodzicom informacje o sprawdzianie.
- Jeżeli uczeń obowiązkowo uczy się w szkole więcej niż jednego języka obcego, rodzice składają deklarację dotyczącą wyboru jednego z tych języków w terminie określonym przez CKE.
- Dyrektor szkoły ma obowiązek zapoznać rodziców z możliwymi sposobami dostosowania warunków lub form przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- W treminie określonym przez CKE rodzice powinni przekazać dyrektorowi szkoły (jeżeli wcześniej tego nie zrobili) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego albo zaświadczenie lekarskie o chorobie przewlekłej ucznia, jeżeli uczeń posiada taki dokument.
- O konkretne sposoby dostosowania wnioskuje rada pedagogiczna, a dyrektor szkoły ma obowiązek przekazać rodzicom propozycje rady pedagogicznej.
- Do sali egzaminacyjnej uczeń wnosi jedynie: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, ołówek, gumkę, linijkę, ekierkę, cyrkiel, kątomierz. Na sprawdzianie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
WYNIKI SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Każdy uczeń otrzyma od dyrektora szkoły cztery wyniki (wyrażone w procentach):
- z całej części pierwszej oraz szczegółowe wyniki z języka polskiego i z matematyki
- z całej części drugiej, czyli z języka obcego.
Sprawdzianu nie można nie zdać! Każdy uczeń, który do niego przystąpi, otrzyma zaświadczenie o wynikach razem ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej. Wyniki sprawdzianu – obok stopni wystawionych przez nauczycieli – stanowią dodatkową informację na temat osiągnięć ucznia, porównywalną w danym roku szkolnym w skali całego kraju.
źródło: CKE