7 kwietnia 2020 r.

Witam serdecznie Rodziców i dzieci 🙂 , poniżej przedstawiam tematykę zajęć w dniu 06.04 oraz 07.04.2020 r.

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

TEMAT DNIA 06.04.2020 r. : GIPSOWE PISANKI

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,

  • śpiewa piosenkę,

  • wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą,

  • dokonuje analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej – farby, Franek,

  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,

  • rysuje po śladach rysunków.

Przebieg:

  1. Słuchanie piosenki „Koszyczek dobrych życzeń” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku, 
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku. 
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak. 
Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??


Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń. 
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz! 
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!


Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała. 
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała. 
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat, 
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?? 

Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia. 
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia. 
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są, 
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

  1. Rozmowa na temat tekstu piosenki:

  • Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?

  • Co znaczą w piosence słowa „koszyczek dobrych życzeń”?

  1. Ciekawostki na temat symboli Wielkanocnych:

  • Jajko – symbol nowego życia. Jajka królują podczas świąt wielkanocnych – poświęcone pojawiają się na naszych stołach, a w postaci ozdobnych pisanek w dekoracjach i życzeniach wielkanocnych.

  • Baranek – symbolizuje Chrystusa, który jako baranek oddał swoje życie za ludzi, a zmartwychwstając odniósł zwycięstwo nad grzechem i śmiercią. Baranek to jeden z najważniejszych symboli i triumf życia nad śmiercią

  • Rzeżucha –  na niej powinno się ustawić baranka, ponieważ symbolizuje zieloną łąkę, życie, odrodzenie i zmartwychwstanie

  • Chleb – w koszyczku wielkanocnym symbolizuje Ciało Chrystusa , jako oznakę dostatku

  • Chrzan – jest symbolem pokonania goryczy męki Chrystusa

  • Sól – symbolizuje ona ochronę przed zepsuciem, a także prostotę życia, dostatku i gościnności

  • Pieprz – podobnie jak chrzan, jest symbolem męki i cierpienia Jezusa

  • Kiełbasa – mięso, z którego jest ona zrobiona, symbolizuje pamiątką ofiary z baranka paschalnego

  • Wędlina – symbolizuje dostatek, zamożność i zakończenie postu. W koszyczku wielkanocnym powinny znaleźć się różne wyroby mięsne (np. szynka, kiełbasa, polędwica)

  • Babka wielkanocna – symbolizuje wzrastanie wiary, nadziei i miłości

  • Zajączek – jest symbolem wiosny ale także odradzającej się przyrody, witalności i pokory. Według tradycji śpi z otwartymi oczyma, dzięki czemu pierwszy zobaczył Zmartwychwstanie Pana

  • Kurczak – symbol nowego życia, odrodzenia i radości

  • Bukszpan w koszyczku – symbolizuje życie wieczne, odrodzenie. Bukszpan jest rośliną, która przez cały rok jest zielona, dlatego symbolizuje nadzieję oraz wieczność

  • Palma wielkanocna – triumf, nieśmiertelność, zwycięstwo nad grzechem, ale również męczeństwo. Ten symbol upamiętnia wjazd Chrystusa do Jerozolimy. Poświęconą palmę należy zanieść do domu, by chroniła jego mieszkańców przed nieszczęściem

  • Śmingus Dyngus – wypada zawsze w Poniedziałek Wielkanocny, czyli w drugi dzień świąt. W polskiej tradycji tego dnia, polewa się dla żartów wodą inne osoby. Dawniej Śmigus Dyngus był składaniem sobie wizyt, a także głaskaniem po nogach witkami wierzby, oblewaniem wodą czy perfumami. Taki rytuał miał pomóc w uleczeniu się z chorób, a także grzechów.

  1. Karty pracy, cz.3, s. 72

    Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby cz. 2, s. 58-59.

    Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 66-67.

  2. Poznanie i omówienie litery „F”. Utrwalanie poznanych liter.

– analiza i synteza słuchowa słów: Farby, Franek

  1. Zachęcamy do spacerów w spokojnych i bezpiecznych miejscach. Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

TEMAT DNIA 07.04.2020 r. : LICZENIE PISANEK

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,

  • wie, że pisanki mogą być różnie ozdabiane,

  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

  • rozwija sprawność manualną.

Przebieg

  1. Ćwiczenia z pisankami:

  • Oglądanie różnych pisanek. Wskazywanie takich samych (obrazki w książce, internecie),

  • Omawianie znajdujących się na nich wzorów. Wskazywanie par takich samych pisanek,

  • Przeliczanie pisanek (bądź innych przedmiotów) w zakresie dziesięciu. Dodawanie i odejmowanie.

  1. Utrwalanie piosenki „Koszyczek dobrych życzeń”

  1. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, 62-63.

  2. Ćwiczenia gimnastyczne na świeżym powietrzu:

  • Zabawa ruchowa – „Podrzucone jajko”

    Dziecko jest kurką. Stoi na obwodzie koła, za sobą ma ułożone szarfy- gniazda. Chodzi po kole, na klaśnięcie w dłonie szuka najbliższego gniazda w którym kuca.

  • Zabawa rozwijająca koordynację ruchową – „Jak bocian”

    Dziecko spaceruje w obrębie koła z woreczkiem gimnastycznym na głowie , starając się, aby woreczek nie spadł. Może spróbować przez chwilę ustać na jednej nodze.

  1. Pisanka Wielkanocna”

    Z papieru wycinamy sylwetę jajka i ozdabiamy ją w dowolny sposób ( plastelina, farba inne ozdoby…)

Komentarze są wyłączone.