Witam serdecznie Rodziców i dzieci 🙂 , poniżej przedstawiam tematykę zajęć w dniu 06.04 oraz 07.04.2020 r.
TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC
TEMAT DNIA 06.04.2020 r. : GIPSOWE PISANKI
Cele operacyjne:
Dziecko:
-
wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
-
śpiewa piosenkę,
-
wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą,
-
dokonuje analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej – farby, Franek,
-
rozpoznaje i nazywa poznane litery,
-
rysuje po śladach rysunków.
Przebieg:
-
Słuchanie piosenki „Koszyczek dobrych życzeń” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł??
Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
-
Rozmowa na temat tekstu piosenki:
-
Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?
-
Co znaczą w piosence słowa „koszyczek dobrych życzeń”?
-
Ciekawostki na temat symboli Wielkanocnych:
-
Jajko – symbol nowego życia. Jajka królują podczas świąt wielkanocnych – poświęcone pojawiają się na naszych stołach, a w postaci ozdobnych pisanek w dekoracjach i życzeniach wielkanocnych.
-
Baranek – symbolizuje Chrystusa, który jako baranek oddał swoje życie za ludzi, a zmartwychwstając odniósł zwycięstwo nad grzechem i śmiercią. Baranek to jeden z najważniejszych symboli i triumf życia nad śmiercią
-
Rzeżucha – na niej powinno się ustawić baranka, ponieważ symbolizuje zieloną łąkę, życie, odrodzenie i zmartwychwstanie
-
Chleb – w koszyczku wielkanocnym symbolizuje Ciało Chrystusa , jako oznakę dostatku
-
Chrzan – jest symbolem pokonania goryczy męki Chrystusa
-
Sól – symbolizuje ona ochronę przed zepsuciem, a także prostotę życia, dostatku i gościnności
-
Pieprz – podobnie jak chrzan, jest symbolem męki i cierpienia Jezusa
-
Kiełbasa – mięso, z którego jest ona zrobiona, symbolizuje pamiątką ofiary z baranka paschalnego
-
Wędlina – symbolizuje dostatek, zamożność i zakończenie postu. W koszyczku wielkanocnym powinny znaleźć się różne wyroby mięsne (np. szynka, kiełbasa, polędwica)
-
Babka wielkanocna – symbolizuje wzrastanie wiary, nadziei i miłości
-
Zajączek – jest symbolem wiosny ale także odradzającej się przyrody, witalności i pokory. Według tradycji śpi z otwartymi oczyma, dzięki czemu pierwszy zobaczył Zmartwychwstanie Pana
-
Kurczak – symbol nowego życia, odrodzenia i radości
-
Bukszpan w koszyczku – symbolizuje życie wieczne, odrodzenie. Bukszpan jest rośliną, która przez cały rok jest zielona, dlatego symbolizuje nadzieję oraz wieczność
-
Palma wielkanocna – triumf, nieśmiertelność, zwycięstwo nad grzechem, ale również męczeństwo. Ten symbol upamiętnia wjazd Chrystusa do Jerozolimy. Poświęconą palmę należy zanieść do domu, by chroniła jego mieszkańców przed nieszczęściem
-
Śmingus Dyngus – wypada zawsze w Poniedziałek Wielkanocny, czyli w drugi dzień świąt. W polskiej tradycji tego dnia, polewa się dla żartów wodą inne osoby. Dawniej Śmigus Dyngus był składaniem sobie wizyt, a także głaskaniem po nogach witkami wierzby, oblewaniem wodą czy perfumami. Taki rytuał miał pomóc w uleczeniu się z chorób, a także grzechów.
-
Karty pracy, cz.3, s. 72
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby cz. 2, s. 58-59.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 66-67.
-
Poznanie i omówienie litery „F”. Utrwalanie poznanych liter.
– analiza i synteza słuchowa słów: Farby, Franek
-
Zachęcamy do spacerów w spokojnych i bezpiecznych miejscach. Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.
TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC
TEMAT DNIA 07.04.2020 r. : LICZENIE PISANEK
Cele operacyjne:
Dziecko:
-
liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,
-
wie, że pisanki mogą być różnie ozdabiane,
-
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
-
rozwija sprawność manualną.
Przebieg
-
Ćwiczenia z pisankami:
-
Oglądanie różnych pisanek. Wskazywanie takich samych (obrazki w książce, internecie),
-
Omawianie znajdujących się na nich wzorów. Wskazywanie par takich samych pisanek,
-
Przeliczanie pisanek (bądź innych przedmiotów) w zakresie dziesięciu. Dodawanie i odejmowanie.
-
Utrwalanie piosenki „Koszyczek dobrych życzeń”
-
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, 62-63.
-
Ćwiczenia gimnastyczne na świeżym powietrzu:
-
Zabawa ruchowa – „Podrzucone jajko”
Dziecko jest kurką. Stoi na obwodzie koła, za sobą ma ułożone szarfy- gniazda. Chodzi po kole, na klaśnięcie w dłonie szuka najbliższego gniazda w którym kuca.
-
Zabawa rozwijająca koordynację ruchową – „Jak bocian”
Dziecko spaceruje w obrębie koła z woreczkiem gimnastycznym na głowie , starając się, aby woreczek nie spadł. Może spróbować przez chwilę ustać na jednej nodze.
-
„Pisanka Wielkanocna”
Z papieru wycinamy sylwetę jajka i ozdabiamy ją w dowolny sposób ( plastelina, farba inne ozdoby…)