Witam. Poniżej przedstawiam tematykę zajęć oraz ćwiczenia dla grupy starszej. Pozdrawiam serdecznie.
TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE POWROTY
TEMAT DNIA 22.04.2020 r. : GDZIE BUDOWAĆ GNIAZDO?
Cele operacyjne:
Dziecko:
-
wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
-
wymienia nazwy ptaków powracających do nas wczesną wiosną,
-
dzieli na sylaby i na głoski słowa: jajka, jagoda,
-
rozpoznaje i nazywa poznane litery,
-
rysuje po śladach rysunków.
Przebieg
-
Słuchanie i nauka piosenki „Wołanie wiosny” (sł. i muz. K. Gowlik). Rozmowa na temat tekstu piosenki.
1.Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref.: Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.
2. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.
Ref.: Zielona wiosenka….
3. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!
-
Pytania dotyczące tekstu piosenki:
-
O jakiej porze roku jest ta piosenka?
-
Po czym poznajemy, że nastała wiosna?
-
Gdzie przyleciały bociany? Co robiły?
3. Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosna – skowronek, bocian, czajka i szpak.
-
Dziecko ogląda zdjęcia ptaków (internet). Omawia ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzieli nazwy tych ptaków na sylaby i głoski.
-
Odkrywanie litery „j”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Układanie schematów i modeli słów: jajka, Jagoda (można urzyć kartoników/karteczek z odpowiednimi literami danych słów do ich ułożenia). Analiza i synteza słuchowa słów, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
-
Karty pracy, cz. 3, s. 62 (fioletowe)
Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie…, s. 64 (różowe)
Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2, s. 52-55 (zielone)
-
Pielęgnowanie hodowli krokusa lub tulipana.
Codzienne pielęgnowanie, obserwowanie wzrostu rośliny, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE POWROTY
TEMAT DNIA 23.04.2020 r. : ZADANIA O PTAKACH
Cele operacyjne:
Dziecko:
-
dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 10,
-
układa działania do podanych zadań, odczytuje je,
-
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Przebieg
-
Słuchanie i nauka piosenki „Wołanie wiosny” (sł. i muz. K. Gowlik). Rozmowa na temat tekstu piosenki.
-
Zabawa twórcza – „Ptaki z figur”
Przygotowujemy: klocki w kształcie figur geometrycznych.
Dziecko układa z klocków w kształcie figur geometrycznych wymyślone przez siebie ptaki. Przelicza, ile klocków w kształcie danych figur zostało zużytych.
-
Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji
Dziesięć klocków (liczmanów)
Dziecko przelicza 10 klocków. Dorosły podaje zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając.
– np. Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dziecko układa przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble). (Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?
Dziecko układa działanie 7+3=10 i odpowiada na pytanie.
-
Ćwiczenia gimnastyczne.
Rozwijanie świadomości własnego ciała
– „Wirujący bączek” – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach,
– „Chowamy się” – dziecko w siadzie przyciąga kolana do głowy, chowa głowę, rozprostowuje się do pozycji leżącej,
– „Gorąca podłoga” – Dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan,
– „ Na szczudłach” – dziecko chodzi na sztywnych nogach,
– „ Ugniatamy podłogę” – w leżeniu na plecach dziecko „wciska” części ciała w podłogę.
-
Karty pracy, cz. 3, s. 63-64 (fioletowe)
Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie…, s. 65 (różowe)
Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2, s. 56-57 (zielone)
Karty pracy, cz. 2, s. 25 (czerwone)
6. Spacer w bezpiecznych miejscach. Obserwowanie otoczenia, wypatrywanie ptaków. Obserwowanie ich zachowania. Nazywanie ich .