20 kwietnia 2020 r.

Witam. Poniżej przedstawiam tematykę zajęć oraz ćwiczenia dla grupy starszej. Pozdrawiam serdecznie.

TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE PRZEBUDZENIA

TEMAT DNIA 20.04.2020 r. : POWITANIE WIOSNY

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,

  • wie, dlaczego należy chronić wybrane rośliny,

  • zakłada hodowlę krokusa lub tulipana.

Przebieg

  1. Utrwalanie piosenki „Wiosenne buziaki” (sł. i muz. K. Gowlik, A. Żurawska)

    https://www.youtube.com/watch?v=iXVw5asKVGU

  2. Słuchanie wiersza Bożeny Głodowskiej „Wiosna i moda”

    Pod koniec zimy wiosna

wyjęła żurnali stosik.

– W co mam się ubrać? – dumała

– co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie

i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem

czy lepiej beret z antenką?

(W tym czasie… – Gdzież ta wiosna?

– pytali wszyscy wokół.

– Zaspała? Zapomniała?

Nie będzie jej w tym roku?)

I przyszła w zielonych rajstopach,

w powiewnej złocistej sukience

i miała wianek z pierwiosnków,

a w ręce trzymała kaczeńce.

Pachniała jak sklep z perfumami –

wszak była calutka w kwiatach,

sypała płatkami jak deszczem –

i tak już zostało do lata.



3. Rozmowa na temat wiersza

– Jaki problem miała wiosna?

– W co postanowiła się ubrać?

– Jak wyglądała?

4. Karty pracy, cz. 3, s. 58-59. (fioletowe)

Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie…, s. 61 (różowe)

Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2, s. 50-51 (zielone)

Karta pracy, cz. 2, s. 24.

5. Założenie hodowli krokusa lub tulipana.

Oglądanie cebulek kwiatowych, porównywanie ich wyglądu, wypowiedź dziecka o tym, czego potrzebuje roślina do życia. Sadzenie cebulki w doniczce. Codzienne pielęgnowanie, obserwowanie wzrostu rośliny, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE PRZEBUDZENIA

TEMAT DNIA 16.04.2020 r. : POSZUKIWANIE OZNAK WIOSNY

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,

  • wymienia oznaki wiosny,

  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

Przebieg

  1. Utrwalanie piosenki „Wiosenne buziaki” (sł. i muz. K. Gowlik, A. Żurawska)

https://www.youtube.com/watch?v=iXVw5asKVGU

  1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Ozimina”

Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek

z Adą przeglądali księgozbior babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.

Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.

To są rośliny, najczęściej zboża, ktore wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem.

Wtedy najlepiej rosną.

A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…

Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie

to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli

chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało

na polach.

Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.

Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą

sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogrodku.

Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę

przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek

miał trudności z wymowieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel

i znawca ptakow, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.

Na pewno przylecą do nas bociany i jaskołki – powiedział Olek. – A jakich ptakow nie

wymieniłem?

Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich

przepiękny śpiew nad polami.

Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.

Brawo! A znasz taki wierszyk?

Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

101

Szpak się spotkał ze skowronkiem.

Przyszła wiosna! Leć na łąkę!

Czas na twoje ptasie trele,

z tobą będzie nam weselej.

Drogi szpaku – rzekł skowronek –

gardło całe mam czerwone,

łykam syrop i pigułki,

niech kukają więc kukułki.

Kuku, kuku – wiosna śpiewa!

Pąki rosną już na drzewach.

Kuku, wiosna!

Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szostkę.

Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło

się aż po horyzont.

Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żołto. A tam rosną jęczmień i żyto,

widzisz?

Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno,

ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.

Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez

cały czas.

Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie

jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.

To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.

W ogrodku spotkali Adę, ktora zrobiła swoj własny malutki klombik.

Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg,

żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.

A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotkow –

Olek wręczył siostrze bazie.

Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

Chodź, pokażę ci robale…

Robale? Jakie robale?

Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z ktorego zwisały żołto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice.

Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żołtych warkoczykow.

Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.

A wiesz, co z niej wyrośnie?

Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.

Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.

Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością.

Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się

ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.

A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.

Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

Jak to?

Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.

  1. Rozmowa na temat opowiadania.

Co to jest ozimina?

–  Gdzie poszli Olek z dziadkiem?

Jakie oznaki wiosny widzieli?

–  Co to są bazie-kotki?

Co robiła Ada?

Co to są robale?



  1. Zabawa ruchowa „Podglądamy przyrodę”.

 

Dzieci, w leżeniu przodem (na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetki.

Trzymają przed oczami dłonie zwinięte w pięści i co chwilę starają się podnieść łokcie tak,

aby nie dotykały podłogi.



  1. Każde dziecko próbuje przeliterować wyraz: ozima, wiosna.

  2. Karty pracy, cz. 3, s. 60-61. (fioletowe)

    Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie…, s. 63 (różowe)

Komentarze są wyłączone.