Witam Rodziców oraz kochane dzieci. Poniżej przedstawiam tematykę zajęć oraz ćwiczenia dla grupy starszej. Pozdrawiam serdecznie.
TEMAT TYGODNIA: MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
TEMAT DNIA 18.05.2020 r. : NAJPIĘKNIEJSZE MIEJSCE ŚWIATA
Cele operacyjne:
Dziecko:
- porusza się zgodnie z rytmem,
- śpiewa piosenkę,
- wykonuje wydzierankę z kolorowego papieru,
- rozpoznaje herb swojej miejscowości.
Przebieg
- Śpiewanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik). Wykonywanie ćwiczeń ruchowych do muzyki zgodnie z rytmem.
- Są na całym świecie miasteczek tysiące zataczają przed sobą koła prawą ręką,
i są też wioseczki jak z bajeczki. zataczają przed sobą koła lewą ręką,
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce, zataczają przed sobą duże koła –
tam domki, łąki, pola, rzeczki. równocześnie ręką lewą i ręką prawą,
wskazują, zgodnie z rytmem, różne
strony – raz lewą, raz prawą ręką,
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu. Półkola zamieniają się w koła,
Tutaj swoje mam radości i troski. maszerują po okręgach z równoczesnym
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam. kołysaniem chorągiewkami nad głowami,
To jest mój kawałek Polski. zatrzymują się, wykonują obrót wokół
Najpiękniejsze miejsce świata, siebie, dłonie, w których trzymają
w prawo, w lewo, w tył i w przód! chorągiewki, składają na piersiach,
Taki to mój mały cud! ponownie maszerują po okręgach
z równoczesnym kołysaniem chorągiewkami
nad głowami,
zatrzymują się, wykonują obrót wokół
siebie, dłonie, w których trzymają
chorągiewki, składają na piersiach,
rapują w prawo, w lewo, w tył i w przód.
- Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy,
a w drugim muzyka, a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
- Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
- Wykonanie papierowych serwetek.
Obrazki, zdjęcia, oryginalne serwetki, dla każdego dziecka: kartki z kolorowego papieru, nożyczki.
- Pokaz sposobu składania papieru kolorowego i wycinania poszczególnych elementów.
- Oglądanie powstałych serwetek, zwrócenie uwagi na symetryczność wzorów powstałą, dzięki odpowiedniemu złożeniu papieru.
- Porównanie powstałych serwetek, z serwetkami charakterystycznymi dla danego regionu, zwrócenie uwagi na: powtarzające się wzory, elementy zdobnicze oraz kolorystykę.
- Odtwarzajmy rysunki – jedno dziecko z pary rysuje na plecach partnera różne, proste formy, np.: linię prostą, koło, jakiś zygzak, trójkąt, spiralę, a partner próbuje odtworzyć te rysunki krokami na podłodze. Potem następuje zamiana ról.
- Herb naszej miejscowości – wydzieranka z papieru kolorowego.
- Oglądanie herbu miejscowości, z której pochodzą dzieci. Wyjaśnianie znaczenia herbu. Obrazek herbu miejscowości, w której mieszkają dzieci.
- zwraca uwagę dzieciom, z jakich elementów składa się herb, wyjaśnia, co one oznaczają. Dzieci wodzą palcem po rysunku herbu w prawą i w lewą stronę.
- Karty pracy, cz. 4, s. 23-24 (fioletowe)
- Spacer po swojej miejscowości, osiedlu. Zabawy na świeżym powietrzu.
TEMAT TYGODNIA: MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
TEMAT DNIA 19.05.2020 r.: ALBUM MOJEJ MIEJSCOWOŚCI
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wspólnie z kolegami/koleżankami wykonuje album,
- umieszcza album w kąciku regionalnym,
- ogląda rzeczy wykonane przez twórcę ludowego,
- wie, co robi garncarz, tkacz…
Przebieg
- Utrwalanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=iVG0iRLjMqE
- Wykonanie koperty z adresem.
Dla każdego dziecka: rysunek rozłożonej koperty, klej, nożyczki.
Dzieci wycinają rysunek rozłożonej koperty; zaginają go wzdłuż przerywanych linii i sklejają w odpowiednich miejscach. Zapisywanie przez N. na kopercie adresu zamieszkania podanego przez dziecko.
- Wykonanie albumu swojej miejscowości.
- Rozwiązywanie zagadek o wybranych punktach charakterystycznych dla danej miejscowości.
Obrazek/widokówka przedstawiająca charakterystyczne punkty dla danej miejscowości. N. opisuje wybrane miejsce, zabytek, a dzieci odgadują co to jest, i odszukują pasujący obrazek, widokówkę.
- Zapoznanie ze sposobem wykonania albumu reklamującego miejscowość, w której mieszkają dzieci i zachęcającego do jej odwiedzenia. − Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu albumu i jego treści.
- Wykonanie pracy przez dzieci. Kartki (wcześniej ozdobione stemplami z ziemniaków owiniętymi materiałem o wyraźnej fakturze, np.: sztruks, koronka, szare płótno) dla każdego dziecka, widokówki, obrazki, klej, mazak, wstążeczka, dziurkacz, kartonowa okładka z herbem miejscowości, napis Moja miejscowość.
- Dzieci naklejają na kartkach widokówki, obrazki przedstawiające daną miejscowość.
- Następnie przyklejają pod widokówkami, obrazkami podpisy informujące, o tym co przedstawiają oraz imiona dzieci, które daną stronę wykonały.
- Dołączają kartonową okładkę z herbem miejscowości, pokolorowanym przez chętne dziecko i tytułem albumu Moja miejscowość.
- Oglądanie przedmiotów, które wykonał twórca ludowy własnoręcznie (np.: garncarz – miski, talerze, dzbanki, garnki gliniane; tkacz – różne małe i większe kilimy utkane na krosnach).
- Karty pracy, cz. 4, s. 25-26 (fioletowe)
- Spacery i zabawy na świeżym powietrzu.