Witam Rodziców oraz kochane dzieci. Poniżej przedstawiam tematykę zajęć oraz ćwiczenia dla grupy starszej. Pozdrawiam serdecznie.
TEMAT TYGODNIA: MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
TEMAT DNIA 14.05.2020 r. : MAŁE MIASTECZKO
Cele operacyjne:
Dziecko:
• wypowiada się całymi zdaniami,
• wymienia różnice między miastem a wsią,
• dostrzega i nazywa zmiany, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
• wymienia nazwy pobliskich ulic.
Przebieg
-
Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
-
Są na całym świecie miasteczek tysiące
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy,
a w drugim muzyka, a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
-
Rozmowa na temat piosenki.
− O jakim miejscu jest piosenka?
− Jakie ono jest?
− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
• Określanie nastroju i budowy piosenki.
• Określanie charakteru melodii i metrum piosenki. Zaznaczenie klaśnięciem pierwszej miary taktu. Taktowanie w metrum czterodzielnym.
• Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.
-
Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
• Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.
Dzieci wypowiadają rymowankę cicho, głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez nie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewają na własną melodię.
-
Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
-
Rozmowa na temat wiersza.
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
• Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
-
Karty pracy, cz. 4, s. 20 (fioletowe)
-
Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.
Zadaniem dzieci na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic,
− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
TEMAT TYGODNIA: MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
TEMAT DNIA 15.05.2020 r.: MIEJSCA, KTÓRE ZNAM
Cele operacyjne:
Dziecko:
Przebieg
-
Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=iVG0iRLjMqE
-
Zabawy z kostkami.
Dwa zestawy dużych kostek.
W pierwszym zestawie – przeznaczonym do dodawania – kostki mają zaklejone sześć kropek, puste pole będzie liczone jako zero.
W drugim zestawie – przeznaczonym do odejmowania – jedna kostka jest bez zmian, a druga ma kropek: sześć, siedem, osiem, dziewięć i dwa razy po dziesięć.
• Dodawanie z użyciem kostek.
Dzieci rzucają kolejno dwiema kostkami z pierwszego zestawu. Po wyrzuceniu liczą oczka.
• Odejmowanie z użyciem kostek. Dzieci kolejno rzucają kostkami. Najpierw tą z większą liczbą oczek, a potem tą drugą. Liczą oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Od liczby kropek z pierwszej kostki odejmują liczbę kropek z drugiej kostki.
-
Ćwiczenie oddechowe Rodzina.
Szablony domu i członków rodziny, słomki.
Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Przy każdym znajduje się wycięty z kolorowych kartek szablon domu oraz członków rodziny. Zadaniem każdej osoby jest przeniesienie za pomocą słomki szablonów członków rodziny na szablon domu.
-
Karty pracy, cz. 4, s. 21-22 (fioletowe)
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 75.
-
Ćwiczenia gimnastyczne:
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Posłuszne kręgle.
Dzieci poruszają się swobodnie po sali, trzymając kręgle w ręce. Na mocne uderzenie w bębenek zatrzymują się i manipulują kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucają i łapią.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód.
Dzieci w siadzie prostym, kręgle trzymają w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).
• Skręty Na prawo, na lewo.
Dzieci w siadzie skrzyżnym, trzymają kręgle na głowach, przytrzymując je rękami, łokcie mają na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują kilka rzutów i chwytów kręglami.
• Skrętoskłony Witamy stopy.
Dzieci w siadzie rozkrocznym, kręgle trzymają oburącz w górze; wykonują skrętoskłon do lewej stopy – przywitanie jej (podczas ćwiczenia dzieci starają się nie zginać kolan, kręgle trzymają obiema rękami).
• Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle.
Dzieci leżą na brzuchu, trzymają kręgle w obu rękach przed twarzą. Unoszą głowę, prostują ręce; oglądają kręgle, wytrzymują przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie.
Dzieci leżą na plecach, trzymają kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznoszą obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powracają do pozycji wyjściowej.