Witam Rodziców oraz kochane dzieci. Poniżej przedstawiam tematykę zajęć oraz ćwiczenia dla grupy starszej. Pozdrawiam serdecznie.
TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI
TEMAT DNIA 04.05.2020 r. : NA PODWÓRKU
Cele operacyjne:
Dziecko:
- reaguje ustalonymi ruchami na podane sygnały,
- stosuje różne metrum podczas rytmizowania tekstu,
- maluje sceny realne,
- stosuje nową technikę – malowania na porowatym podłożu.
Przebieg
- Utrwalanie piosenki Na podwórku (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rytmiczne wyklaskiwanie zwrotek i refremu.
- Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek, i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie:
kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau,
gul, gul, gul – podwórkowy chór.
- Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
III. A tu są króliki: i duże,
i małe, łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
- Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta; wyjaśnienie ich znaczenia.
Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
Zapomniał wół, jak cielęciem był.
Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
Pasuje jak wół do karety. Nie kupuj kota w worku.
Rytmizowanie wybranego przysłowia; ilustrowanie go ruchem według pomysłów dzieci.
- Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki.
Dzieci zajmują miejsca na okręgu, w siadzie skrzyżnym. Słuchają zagadek Bożeny Formy. Powtarzają kilka razy kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym rytmie. N. recytuje zagadki, dzieci rytmicznie wykonują ustalone gesty. Dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:
Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszczą, uderzają w swoje kolana
kiedy zniesie jajko. (cała zagadka),
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką. (kura)
Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?” (świnka)
Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji stojącej,
w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o kolana, Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół siebie, zdrowe mleko dają. wykonują cztery klaśnięcia, (krowy)
- Zabawa Co to za zwierzę?
Określanie przez chętne dzieci cech danego zwierzęcia, bez podawania jego nazwy. Odgadywanie nazw zwierząt.
Np. To zwierzę ma białe pióra, długą szyję i woła: Gę, gę. (gęś)
To zwierzę pilnuje podwórka i mieszka w budzie. (pies)
- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Dla każdego dziecka: kartka, białe serwetki, klej, farby plakatowe, pędzel.
- Przyklejanie na kartkach pogniecionych białych serwetek, wypełnianie nimi całej powierzchni kartki.
- Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej fakturze zwierząt wybranych przez dzieci.
- Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.
- Wykonywanie prac przez dzieci.
- Oglądanie powstałych prac: rozpoznawanie i nazywanie przedstawionych na nich zwierząt. Wypowiedzi autorów, dlaczego właśnie te zwierzęta znalazły się na ich obrazkach. • Porządkowanie miejsc pracy.
- Karty pracy, cz. 4, s. 9 (fioletowe)
Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie…, s. 69 (różowe)
Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2, s. 69 (zielone)
- Spacery i zabawy na świeżym powietrzu.
TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI
TEMAT DNIA 05.05.2020 r. : MAKIETA WIEJSKIEGO PODWÓRKA
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wymienia produkty otrzymywane od zwierząt z wiejskiego podwórka,
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka,
- rozpoznaje gdzie mieszkają zwierzęta.
Przebieg
- Utrwalanie piosenki „Na podwórku”.
- Dopowiadanie skojarzeń. N. mówi nazwę zwierzęcia, a dzieci dopowiadają kojarzące się z nim słowo (z wierszy, z bajek, opowiadań).
Np. kaczka – dziwaczka
kaczątko – brzydkie
koza (kozucha) – kłamczucha
kot – Filemon
kurka – Czubatka
- Ćwiczenia klasyfikacyjne – Gdzie mieszkają zwierzęta?
Obrazki domów zwierząt. N. odsłania obrazki domów, w których mieszkają zwierzęta. Dzieci wspólnie z N. je nazywają, a następnie pod każdym domem umieszczają sylwetę zwierzęcia, które w nim mieszka (stajnia – koń; obora – krowa; kurnik – kura, kogut; buda – pies; gołębnik – gołąb).
- Zabawa Co nam dają zwierzęta?
Pięć obręczy, obrazki: kury, owcy, krowy, pszczół, gęsi, jajek, miodu, jogurtu, sera, wełny, pióra, poduszki.
Opiekun układa na dywanie pięć obręczy, w każdej z nich umieszcza zasłonięty obrazek zwierzęcia z wiejskiego podwórka (kury, owcy, krowy, gęsi, pszczół). Podchodzi z dziećmi do poszczególnych obręczy i odsłania obrazki. Dzieci nazywają przedstawione na nich zwierzęta i zastanawiają się, co one dają człowiekowi. Opiekun pokazuje drugą grupę obrazków (jajka, miód, mleko, jogurt, ser, wełna, pióra, poduszka). Dzieci nazywają produkty pochodzące od zwierząt i umieszczają obrazki w obręczach, przy zdjęciach odpowiednich zwierząt.
- Spacery w bezpiecznych miejscach. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.