04-05 maja 2020 r.

Witam Rodziców oraz kochane dzieci. Poniżej przedstawiam tematykę zajęć oraz ćwiczenia dla grupy starszej. Pozdrawiam serdecznie.

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI

TEMAT DNIA 04.05.2020 r. : NA PODWÓRKU

 

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • reaguje ustalonymi ruchami na podane sygnały,
  • stosuje różne metrum podczas rytmizowania tekstu,
  • maluje sceny realne,
  • stosuje nową technikę – malowania na porowatym podłożu.

 

Przebieg

 

  1. Utrwalanie piosenki Na podwórku (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rytmiczne wyklaskiwanie zwrotek i refremu.
  2. Na podwórku na wsi

jest mieszkańców tyle,

że aż gospodyni trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,

i indyki, i indyczki.

Jest tu kwoka z kurczętami,

mama kaczka z kaczętami.

Piękny kogut Kukuryk

i kot Mruczek, i pies Bryś.

Więc od rana słychać wszędzie:

kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,

hau, hau, miau, miau,

gul, gul, gul – podwórkowy chór. 

  1. Koń kasztanek w stajni,

a w oborze krowa,

tam w zagrodzie owce i brodata koza.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

III. A tu są króliki: i duże,

i małe, łaciate i szare,

i czarne, i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

 

  1. Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta; wyjaśnienie ich znaczenia.

Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.

Zapomniał wół, jak cielęciem był.

Koń ma cztery nogi i tak się potyka.

Pasuje jak wół do karety. Nie kupuj kota w worku.

Rytmizowanie wybranego przysłowia; ilustrowanie go ruchem według pomysłów dzieci.

 

  1. Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki.

Dzieci zajmują miejsca na okręgu, w siadzie skrzyżnym. Słuchają zagadek Bożeny Formy. Powtarzają kilka razy kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym rytmie. N. recytuje zagadki, dzieci rytmicznie wykonują ustalone gesty. Dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:

Lubi głośno gdakać,                naprzemiennie klaszczą, uderzają w swoje kolana

kiedy zniesie jajko.                                                      (cała zagadka),

Każdy wie, że jest stałą

 kurnika mieszkanką.        (kura)  

 

Zakręcony ogonek,                                  wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi śmieszny ryjek ma                                     o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),

„Chrum, chrum – głośno woła –

kto jedzenie da?”                   (świnka)

 

Na przykład łaciate,                                                               przechodzą do pozycji stojącej,   

w oborze mieszkają.                                                       wykonują cztery uderzenia o kolana, Pasą się na łąkach,                                                                     wykonują obrót wokół siebie, zdrowe mleko dają.                                                                       wykonują cztery klaśnięcia,            (krowy)

 

  1. Zabawa Co to za zwierzę?

Określanie przez chętne dzieci cech danego zwierzęcia, bez podawania jego nazwy. Odgadywanie nazw zwierząt.

Np. To zwierzę ma białe pióra, długą szyję i woła: Gę, gę. (gęś)

To zwierzę pilnuje podwórka i mieszka w budzie. (pies)

 

  1. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Dla każdego dziecka: kartka, białe serwetki, klej, farby plakatowe, pędzel.

  • Przyklejanie na kartkach pogniecionych białych serwetek, wypełnianie nimi całej powierzchni kartki.
  • Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej fakturze zwierząt wybranych przez dzieci.
  • Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.
  • Wykonywanie prac przez dzieci.
  • Oglądanie powstałych prac: rozpoznawanie i nazywanie przedstawionych na nich zwierząt. Wypowiedzi autorów, dlaczego właśnie te zwierzęta znalazły się na ich obrazkach. • Porządkowanie miejsc pracy.

 

  1. Karty pracy, cz. 4, s. 9 (fioletowe)

Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie…, s. 69 (różowe)

Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2, s. 69 (zielone)

 

  1. Spacery i zabawy na świeżym powietrzu.

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI

TEMAT DNIA 05.05.2020 r. : MAKIETA WIEJSKIEGO PODWÓRKA

 

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • wymienia produkty otrzymywane od zwierząt z wiejskiego podwórka,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka,
  • rozpoznaje gdzie mieszkają zwierzęta.

 

Przebieg

 

  1. Utrwalanie piosenki „Na podwórku”.

 

  1. Dopowiadanie skojarzeń. N. mówi nazwę zwierzęcia, a dzieci dopowiadają kojarzące się z nim słowo (z wierszy, z bajek, opowiadań).

Np. kaczka – dziwaczka

kaczątko – brzydkie

koza (kozucha) – kłamczucha

kot – Filemon

kurka – Czubatka

 

  1. Ćwiczenia klasyfikacyjne – Gdzie mieszkają zwierzęta?

Obrazki domów zwierząt. N. odsłania obrazki domów, w których mieszkają zwierzęta. Dzieci wspólnie z N. je nazywają, a następnie pod każdym domem umieszczają sylwetę zwierzęcia, które w nim mieszka (stajnia – koń; obora – krowa; kurnik – kura, kogut; buda – pies; gołębnik – gołąb).

 

  1. Zabawa Co nam dają zwierzęta?

Pięć obręczy, obrazki: kury, owcy, krowy, pszczół, gęsi, jajek, miodu, jogurtu, sera, wełny, pióra, poduszki.

Opiekun układa na dywanie pięć obręczy, w każdej z nich umieszcza zasłonięty obrazek zwierzęcia z wiejskiego podwórka (kury, owcy, krowy, gęsi, pszczół). Podchodzi z dziećmi do poszczególnych obręczy i odsłania obrazki. Dzieci nazywają przedstawione na nich zwierzęta i zastanawiają się, co one dają człowiekowi. Opiekun pokazuje drugą grupę obrazków (jajka, miód, mleko, jogurt, ser, wełna, pióra, poduszka). Dzieci nazywają produkty pochodzące od zwierząt i umieszczają obrazki w obręczach, przy zdjęciach odpowiednich zwierząt.

 

  1. Spacery w bezpiecznych miejscach. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.

Komentarze są wyłączone.