Jeżeli Twoje dziecko nie mówi głoski r… (ćwiczenia przygotowujące aparat artykulacyjny do wymowy głoski r)

ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE APARAT ARTYKULACYJNY
 DO WYMOWY GŁOSKI
R


 

Wszystkie podane ćwiczenia staramy się wykonywać
przed lustrem. Każde z nich powtarzamy dokładnie – kilka razy dziennie:

– kląskanie językiem (czubkiem),

– ssanie cukierka – czubkiem języka (należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo zadławienia),

– unoszenie szerokiego języka na górne zęby,

– układanie języka w kształt szpilki, rurki, łyżeczki,

– masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów,

– masaż języka przez wsuwanie go między lekko rozwarte zęby.

 

Kilkakrotnie wymawiamy poniższe głoski:

ttttt, dddd;
tdtdtdtd;
tdntdntdntdn

 

         Powtarzamy szybko i energicznie:

teda-teda, teda-teda;
tede-tede, tede-tede;
tedo-tedo, tedo, tedo;
tedu-tedu, tedu-tedu;
tedy-tedy, tedy-tedy

tla, tlo, tle, tlu, tly,
atla, atlo, atle, atlu, atly,
otla, otlo, otle, otlu, otly,
etla, etlo, etle, etlu, etly,
utla, utlo, utle, utlu, utly,
ytla, ytlo,ytle, ytlu, ytly

 

Długość czasu, w jakim ćwiczymy, należy dostosować
do indywidualnych możliwości dziecka. Bezpiecznie jest przyjąć zasadę – jednorazowo ćwiczymy przez tyle minut, ile dziecko ma lat.

 

 

 

 

 

* Materiał został opracowany na podstawie książki E. J. Lichockiej „Terapia wad wymowy”, Impuls, Kraków, 2009

Komentarze są wyłączone.