Jeżeli Twoje dziecko nie mówi głosek k, g, h… (ćwiczenia przygotowujące narządy artykulacyjne do wymowy głosek tylnojęzykowych)

ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE APARAT ARTYKULACYJNY
 DO WYMOWY GŁOSEK TYLNOJĘZYKOWYCH

K, G, H

Wszystkie podane ćwiczenia staramy się wykonywać
przed lustrem. Każde z nich powtarzamy dokładnie – kilka razy dziennie:

– mlaskanie,

– kląskanie językiem,

– wypychanie językiem policzków,

– opieranie języka o dolne zęby,

– liczenie językiem dolnych zębów,

– ssanie cukierka – środkiem języka (należy uważać podczas robienia tego ćwiczenia, aby uniknąć zadławienia),

– mycie czubkiem języka dolnych zębów,

– układanie języka w kształt szpilki, rurki, łyżeczki. 

 

Długość czasu, w jakim ćwiczymy, należy dostosować
do indywidualnych możliwości dziecka. Bezpiecznie jest przyjąć zasadę – jednorazowo ćwiczymy przez tyle minut, ile dziecko ma lat.

 

 

 

* Materiał został opracowany na podstawie książki E. J. Lichockiej „Terapia wad wymowy”, Impuls, Kraków, 2009

Komentarze są wyłączone.